Jag får ibland bara 10% av min uppkopplingshastighet

Permalänk

Jag får ibland bara 10% av min uppkopplingshastighet

Hej på er!

Först och främst vill jag sätta ribban på hur kunnig jag är i allmänhet angående detta, så att ni kan ge mig hjälp och information utan allt för många följdfrågor: Jag är inte kunnig alls! Speciellt inte när det gäller nätverk. Så det uppskattas med utförliga svar med direktiv om hur man kommer till diverse inställningar osv som ni tipsar om att kika på, och inte med allt för många förkortingar, alternativt med förkortningens fulla ord, tack!

Lite information som jag tror att ni kan behöva:
Leverantör: Bahnhof
Hastighet: 1000 mbit (min förening bjuder på detta, woho!)
Router/modem/box (vad det nu kallas): "Genexis" model: Pure-ED500, från bahnhof.
Har kabel direkt mellan den ovannämda routern till datorn.
Nätverkskort?: Intel(R) Ethernet Controller I226-V
Windows 11
Vet inte riktigt vad mer ni kan behöva, men det är bara att fråga i så fall.

Till problemet då:
Nästan varje morgon när jag startar datorn så märker jag hur hastigheten på min uppkoppling är slö. Jag går då snabbt in på bredbandskollen.se och kikar där. Då säger den 95 mbit/s.

För att lösa problemet så har jag testat några få saker:
-Startat om routern (hjälper inte alltid)
-Jag har gått in på inställningarna Nätverk och Internet och valt att inaktivera och sedan aktivera Ethernet (hjälper alltid)
-Har testat att gå in på enhetshanteraren och kollat egenskaper för närverkskortet och ändrat ett par värden under fliken Avancerat - Egenskap, bla "Energy efficient Ethernet" till Off som var On (hjälpte en gång, ingen aning om vad den gör egentligen, tyckte bara det lät som något som kunde strypa hastigheten), "Speed & Duplex" till "1.0 Gbps Full Duplex" som var på "Auto Negotiation" (hjälpte en gång, det hjälper även att ändra tillbaka till Auto nästa gång problemet uppstår)

När jag gjort någon av dessa lösningar så brukar hastigheten hålla sig på runt stabila 950 Mbit/s tills nästa dag jag startar datorn. Ibland kan det ändras tillbaka till 10% av min fulla hastighet igen under dagen.

Så då, kära vänner. Tror ni att problemet ligger hos mig med mina inställningar och min dator? Är det routern som är boven? Är det Bahnhof som behöver fixa något tror ni?

Ps: Har även försökt att få tag i inloggningsuppgifter till min router, men det är ett jädra krux som kräver att jag ber min förening att ge ut tillstånd till bahnhof att ge dessa uppgifter till mig. Skall göra ett nytt försök med detta när ett annat ärende är uppklarat med min förening.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du möjlighet att testa via Wi-Fi när det strular? Kanske speedtest-appen på en mobiltelefon? Och/eller från annan dator med sladd.
När det blir c:a 100 Mbps istället för 1000 är det rätt troligt att någon Ethernet-länk strular och blir 100 Mbps, som du var inne på med inställningarna där. Kan t ex bero på dålig sladd (100 Mbps kräver bara 2 par i kabeln, 1000 kräver alla 4) / glapp.

Får du över 100 Mbps via Wi-Fi när det strular på datorn så vet du att det är kopplingen mellan router-dator som bråkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag hade en kompis med liknande problem men då från 100 Mbps till 10 Mbps.
Det visade sig att nätverkskabeln mellan fiberuttag och router inte var tillräckligt bra så hastigheten förhandlades ner då och då.

Kabel har oftas en markering i text som säger om det är Cat 5, Cat 5e, Cat 6, Cat 6E, Cat 7.

Din kabel bör vara minst Cat 5e om den ska pålitligt kunna hålla din hastighet, och desto kortare den är desto större chans har den att hålla hastigheten hög. Kolla också så inte kabeln är skadad /stukad eller att själva kontakten har lossnat lite från själva kabeln.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Googlar man på nätverkskortet så verkar det vara ett kort som har problem.

https://www.reddit.com/r/intel/comments/123kjuc/anyone_else_s...

Jag skulle testa ny kabel mellan dator och router. Om det inte fungerar köp ett USB-nätverkskort.

Visa signatur

//////Lummis

Permalänk
Medlem

Har du testat att kontakta Bahnhof och förklara problemet som en "heeeelt okunnig användare".

Börja så här:

Hej, varje morgon är min hastighet är runt 10% av den som ska levereras. Är det NI (Bahnhof) som stryper den!?

Sedan är det på deras sidan att hjälpa till dig att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Det finns lite fler installationer än några få på reddit som fungerar fint
De flesta fall verkar vara relaterade till 2.5Gbit, gamla drivrutiner och/eller kasst kablage. Det förstnämnda är inte relevant i detta fall.

Permalänk
Medlem

Hade själv problem med ett I226-V baserat kort. Visade sig att det kan ha problem med äldre hårdvara i andra änden av snöret. Jag fick byta ut min gamla 1Gbps-netgear-switch till en annan, inte lika, gammal HP 1400-8G så "löstes" mitt problem. Allt annat lika (samma kablage).

Netgear 1Gbps-switch gav 100Mbps link speed.
HP 1400-8G gav 1Gbps link speed.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Det har varit mängder av problem med Intels ethernet-controllers de senaste åren. Se till exempel den ett år gamla reddit-posten länkad ovan som i alla fall på ytan är exakt samma problem som ditt.

En rätt ny diskussion på Intels supportforum lägger över ansvaret på moderkortstillverkaren, som inte verkar ha någon koll. Den diskussionen verkar dock främst gälla droppade anslutningar, inte fel hastighet.

Om du har WiFi och rätt hastighet där, har uppgraderat BIOS och nätverksdrivrutiner och har bytt kablar så tycker jag du kan öppna ett ärende på Intels forum och hos moderkortstillverkaren där du så tydligt som möjligt anger vad du gjort. Om du inte får svar och en lösning, reklamera moderkortet/datorn till butiken där du köpte det och hänvisa till dessa ärenden. Kräv att få pengarna tillbaka eller moderkortet utbytt mot något likvärdigt eller bättre utan Intel ethernet.

Det kan finnas work-arounds, till exempel att slå av strömspar (som du tedan prövat) eller byta utrustning/lägga till en switch (som föreslagits ovan). Men allt jag har läst om problemet tyder på att Intel inte får ordning på detta och att designen (även nyare revisioner) är fundamentalt trasig.

Permalänk

Tack underbara ni för alla era svar!
Jag råkar ha en nyare kabel hemma faktiskt som jag skall testa att använda ett tag. Det är bara det att jag inte orkat ändra då den kabeln jag använder nu är så fint dragen och lagd under trösklar osv. Men om det skulle lösa sig med den nyare kabeln så får jag väl göra detsamma med den helt enkelt.
Skall undersöka era andra tips också annars.
Jag återkommer med resultat någon dag.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett kabelproblem. Som någon skrev så testa att mäta via wifi nära routern och se om det går bättre. För det kan vara kabeln fram till routern och mellan datorn och routern. Det låter som det är det sistnämnda.

Permalänk

Liten snabb uppdatering:
Prövade nu att använda den nya kabeln, och datorn har nu full hastighet direkt efter uppstart. Hoppas att det håller i sig några dagar, först då kan jag säga att det var det som löste problemet.

Angående att kolla wifi som några av er har tipsat om så har det alltid varit kasst. Det var den anledningen till att jag försökte få mina inloggningsuppgifter till routern från min förening för att se om det var något ändring jag kunde göra där inne för att få snabbare wifi. Men som sagt, så strular det att få tag i dessa uppgifter.
Testade nu ändå med Speedtest-appen i mobilen medans jag har full hastighet i datorn, och appen visar att mobilen bara har ca 100mbps upp och ner.
Fast nu i eftertanke så kanske det är det som det skall vara? Fortfarande förvirrad av mbps och mbit, om vad som är vad eller om det är samma sak fast med olika benämningar.

Permalänk
Skrivet av Vredesmod:

Liten snabb uppdatering:
Prövade nu att använda den nya kabeln, och datorn har nu full hastighet direkt efter uppstart. Hoppas att det håller i sig några dagar, först då kan jag säga att det var det som löste problemet.

Angående att kolla wifi som några av er har tipsat om så har det alltid varit kasst. Det var den anledningen till att jag försökte få mina inloggningsuppgifter till routern från min förening för att se om det var något ändring jag kunde göra där inne för att få snabbare wifi. Men som sagt, så strular det att få tag i dessa uppgifter.
Testade nu ändå med Speedtest-appen i mobilen medans jag har full hastighet i datorn, och appen visar att mobilen bara har ca 100mbps upp och ner.
Fast nu i eftertanke så kanske det är det som det skall vara? Fortfarande förvirrad av mbps och mbit, om vad som är vad eller om det är samma sak fast med olika benämningar.

Mbps och Mbit/s är samma sak.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Fortfarande förvirrad av mbps och mbit, om vad som är vad eller om det är samma sak fast med olika benämningar.

Generellt kan man säga att när man mäter hastigheter på internet så använder man nästan alltid megaBIT per sekund. Om man laddar ner en fil dock så använder man ofta megaBYTE per sekund.

En megabyte per sekund är 8 megabit per sekund. 8 Mbps (Megabit) = 1MB/s (Megabyte).

Edit: Tog för lång tid att förklara så kom en länk som förklarar exakt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Tack för förklaringarna. Jag vet att jag har fått lära mig detta många gånger men har altid glömt av igen. Skall försöka hårdare att minnas denna gången
Men det var bara en liten ps i min tråd om problemet med min uppkopplingshastighet. Förhoppningsvis så fortsätter hastigheten att vara maxad nu när jag prövat med ny kabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Tack för förklaringarna. Jag vet att jag har fått lära mig detta många gånger men har altid glömt av igen. Skall försöka hårdare att minnas denna gången
Men det var bara en liten ps i min tråd om problemet med min uppkopplingshastighet. Förhoppningsvis så fortsätter hastigheten att vara maxad nu när jag prövat med ny kabel!

Det är mycket bättre att alltid använda Mbit/s och MByte/s i forum där inte alla är nätverksexperter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Uppdatering
Sedan jag bytt kabel till den nyare jag har, som jag är ganska säker på är tillräckligt bra, så har det hänt 1 gång hittills att när jag startat upp datorn så var hastigheten bara på 10%. Så det verkar inte hända lika ofta i alla fall, men kan fortfarande hända.

Ang att uppdatera drivrutinerna så vet jag inte vad man kan göra mer än att gå in på enhetshanteraren och söka efter uppdateringar inne på egenskaper på nätverkskortet, men den säger att drivrutinerna är uppdaterade. BIOS har jag ingen aning om, men vill ha för mig att det är rätt så krångligt att pilla med dessa.
Switchar har jag ingen aning om vad det gör eller vad dess funktion är. Är det något man har mellan datorn och routern, eller byter man ut routern mot en switch?

Jag tänker väl då att mitt nästa steg får bli att höra med Bahnhof om de har någon aning om vad som kan vara problemet, om det kanske ligger på deras sida, innan jag börjar kika på USB-nätverkskort. De kanske har något svar på varför mitt wifi alltid har varit så dåligt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Uppdatering
Sedan jag bytt kabel till den nyare jag har, som jag är ganska säker på är tillräckligt bra, så har det hänt 1 gång hittills att när jag startat upp datorn så var hastigheten bara på 10%. Så det verkar inte hända lika ofta i alla fall, men kan fortfarande hända.

Ang att uppdatera drivrutinerna så vet jag inte vad man kan göra mer än att gå in på enhetshanteraren och söka efter uppdateringar inne på egenskaper på nätverkskortet, men den säger att drivrutinerna är uppdaterade. BIOS har jag ingen aning om, men vill ha för mig att det är rätt så krångligt att pilla med dessa.
Switchar har jag ingen aning om vad det gör eller vad dess funktion är. Är det något man har mellan datorn och routern, eller byter man ut routern mot en switch?

Jag tänker väl då att mitt nästa steg får bli att höra med Bahnhof om de har någon aning om vad som kan vara problemet, om det kanske ligger på deras sida, innan jag börjar kika på USB-nätverkskort. De kanske har något svar på varför mitt wifi alltid har varit så dåligt också.

Börja med att kolla hos den som har tillverkat datorn om det finns några nyare där.
Om inte, kolla upp vem som har gjort kretsarna på Ethernets kortet och se om det finns någon bättre hos dem.
Har haft en del problem genom åren med drivrutinerna från Microsoft update.

Det går också oftast i enhets hanteraren att låsa hastigheten, default är auto som blir fel ibland.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Det är Inet som har tillverkat datorn. Köpte en av deras monsterdatorer (som tydligen inte hade så monsturöst nätverkskort då).
Vet inte hur man kollar vem som gjort kretsarna på kortet. Men antar att det är Intel då det är deras kort?

Har redan testat att låsa hastigheten på 1Gbps. Hjälper inte =/

Permalänk
Medlem

Här är senaste versione av Intels drivrutiner för den nätverkskrets du har på ditt moderkort: https://www.intel.com/content/www/us/en/download/15084/intel-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Tack shugge. Men jag såg inte att mitt nätverkskort var på den listan under "This download is valid for the product(s) listed below."

Permalänk

För övrigt, när hastigheten har gått ner så står det inne på "Nätverk och inställningar" att "Länkhastighet (mottagning/överföring):" är 100/100 (Mbps) istället för 1000/1000 som det skall vara, som att datorn har ändrat något inställning.
Det får mig att tro att det inte är kabeln det beror på, eller blir det även så av en för dålig kabel?
Eller hade det fortfarande stått 1000/1000 men att kabeln på något sätt hade dragit ner hastigheten då bara om det var kabeln det var fel på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vredesmod:

För övrigt, när hastigheten har gått ner så står det inne på "Nätverk och inställningar" att "Länkhastighet (mottagning/överföring):" är 100/100 (Mbps) istället för 1000/1000 som det skall vara, som att datorn har ändrat något inställning.
Det får mig att tro att det inte är kabeln det beror på, eller blir det även så av en för dålig kabel?
Eller hade det fortfarande stått 1000/1000 men att kabeln på något sätt hade dragit ner hastigheten då bara om det var kabeln det var fel på?

Nej, länkhastigheten går ner om kabeln är trasig (om inte alla 4 par fungerar).
Men det verkar ju vara ett välkänt problem med I226-V så i detta fallet behöver det ju inte vara något sådant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej, länkhastigheten går ner om kabeln är trasig (om inte alla 4 par fungerar).
Men det verkar ju vara ett välkänt problem med I226-V så i detta fallet behöver det ju inte vara något sådant.

Tack, då vet jag.
Detta är kabeln som jag har prövat med nu det senaste förövrigt https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/kablar-och-anslu...
Borde ju vara tillräcklig om jag förstår rätt. Så då är det helt enkelt själva nätverkskortet då som strular.

Någon nämde att testa med usb-nätverkskort. Kan ni tipsa om något som fungerar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Tack shugge. Men jag såg inte att mitt nätverkskort var på den listan under "This download is valid for the product(s) listed below."

Vad händer om du installerar den ändå? Ändras versionsnr i enhetshanteraren?

Vad har du för moderkort? Moderkortstillverkaren kanske har en hyffsat ny version av drivrutiner på sin websida, men ännu nyare brukar behöva hämtas direkt från Intels.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34